E. JURZYCA: Vedenie rezortu školstva nemá dosť podkladov pre svoje rozhodnutia

12.07.2012 Bratislava

Bratislava 12. júla (TASR) – Nové vedenie ministerstva školstva na čele s Dušanom Čaplovičom (Smer-SD) sa snaží poctivo riešiť problémy, no niekedy je vidno, že rezort nemá dostatočné analýzy a podklady pre svoje rozhodnutia. Týmito slovami zhodnotil prvých sto dní Čaploviča vo funkcii jeho predchodca Eugen Jurzyca (SDKÚ-DS).

Exminister považuje sto dní za krátky čas na zodpovedné hodnotenie. „Základným dojmom je, že nové vedenie niekedy dáva prednosť riešeniu, ktoré je politicky lepšie než odborne; niekedy verí schopnostiam a možnostiam štátu viac než schopnostiam občanov,“ povedal pre TASR Jurzyca.

Čaplovičov predchodca sa domnieva, že využitie známok v prijímacom konaní na stredné školy bude problematické, keďže známkovanie sa na jednotlivých základných školách líši. Súčasné vedenie ministerstva totiž presadilo, aby od roku 2014 boli na gymnáziá prijatí len žiaci s priemerom známok do 2,0 a na stredné odborné školy s priemerom do 2,75.

Podľa Jurzycu chýba „ťah“ na zlepšovanie merania kvality stredných škôl na výstupe a jeho zohľadnenie. Dodáva, že kvalitu vzdelania nezvýši avizované zrušenie financovania škôl na žiaka. „Najprv ju treba zmerať, potom je možné premietnuť výsledky do financovania,“ domnieva sa bývalý šéf rezortu. Na kvalite podľa neho školám nepridá ani ich „preriedenie“ podľa toho, či sú obecné, súkromné či cirkevné, ale podľa ich výkonu. „Slovensko nemá v medzinárodnom porovnaní vôbec veľký počet gymnázií a nízky počet stredných odborných škôl,“ podčiarkol.

Za pozitíva považuje snahu o zvyšovanie kvality školstva, aj keď o spôsoboch treba podľa neho v niektorých prípadoch diskutovať. Bývalý minister oceňuje tiež úsilie postupne zvyšovať platy pedagógom a tiež „opatrné“ pokračovanie v znižovaní informačnej nerovnosti, ktoré bolo jednou z Jurzycových hlavných priorít. „Je rozhodujúce pokračovať v lepšej informovanosti o výsledkoch jednotlivých škôl u ich výkonoch v testovaní, o uplatniteľnosti ich absolventov v praxi – ich zamestnanosti a nástupných platoch,“ podčiarkol Jurzyca. Študenti a rodičia sú podľa neho najviac motivovanou skupinou v školstve a ich jediným nedostatkom je slabá informovanosť.

Ministerstvo by sa malo podľa Jurzycu tiež snažiť viac rozhýbať deti. Čaplovič navrhol zastaviť zavedenie troch hodín povinnej telesnej výchovy, ktoré presadil Jurzyca. Od budúceho školského roka sa malo opatrenie týkať prvého stupňa základných škôl.
 

Vyberte región